sobota 24. března 2012

Hunger Games (80 %)

Shodou příznivých okolností se tenhle film objevil v kinech jen několik týdnů potom, co jsem dočetla knižní předlohu (přesněji řečeno celou trilogii). Hned, jak jsem uviděla trailer, mi bylo jasné, že na tohle jít MUSÍM, a Lvíček přijal bez námitek roli doprovodu. Docela ho obdivuju, protože do filmu museli nacpat (tj. ukázat nebo různými oklikami dovysvětlit) takovou spoustu věcí, že si to se mnou vyjasňoval ještě doma, takže pro Hunger Games nepolíbené by to asi k úplnému vychutnání chtělo vidět dvakrát až třikrát. Ale já si rozhodně nestěžuju.

Na filmy podle mých oblíbených knížek chodím zásadně bez očekávání. Chodím na ně proto, abych získala něco jako pohyblivé ilustrace, a vím, že adaptovat knížku pro film je příšerně těžká a nevděčná práce - stěžovat si na osekávání dějových linií mě přešlo už někdy u druhého Harryho Pottera.

Hunger Games paradoxně tenhle můj cíl úplně nesplnily - většinu lokací jsem si představovala úplně jinak a asi zůstanu právě u svých představ. Tvůrci se ale velmi se ctí poprali s úkolem přenést na plátno naléhavou, tísnivou atmosféru, překotnost děje, který se v knížce táhne několik týdnů, ale ve filmu se musí vejít do dvou hodin... nelehký úkol, ale povedlo se asi nejlíp, jak mohlo.

Mám menší výhrady k plamenným kostýmům, závěrečné scéně s vlky a pár dalších hnid, ale mnohem víc je věcí, které se mi líbily. Vlastně většina z nich by se dala shrnout do slova "casting", výběr herců a jejich výkony mě naprosto uspokojily, ať už šlo o charismatického moderátora Caesara, tvůrce hry Senecu s vousy vyholenými do fantastických obrazců nebo nápadnou podobnost Rue a Prim, když si člověk odmyslí barvu kůže :). Kostýmy a líčení obyvatel Kapitolu taky splnily očekávání a hlavní představitelka ztvárnila Katniss velmi výstižně, i když jsem o jejím obsazení měla ze začátku pochybnosti a Katniss jsem si (jako většinu ostatních věcí) představovala úplně jinak.

Nevím, jestli byla náhoda, že kostýmy obyvatelstva Dvanáctého distriktu připomínaly oblečení z doby druhé světové, nebo jestli znak Kapitolu připomínal Říšskou orlici jenom mně - skoro myslím, že ne. Taky řídící centrum Her vypadalo fantasticky a moc se mi líbí font, který používali na čísla distriktů. A i když si na to většina lidí stěžuje, líbila se mi Cornucopia, protože to byla jediná věc, kterou jsem si z knížky nedokázala dost dobře představit :D

Jestli se na film chystáte, doporučovala bych buď si přečíst Hunger Games (hlavně první díl, tedy předloha tohohle filmu, stojí za to - v druhé polovině vám prakticky nedá vydechnout), nebo se obrnit trpělivostí a případně na něj zajít víckrát. Je to velmi dobrý, profesionální počin - ale pořád je to jenom adaptace, což ho už z principu znevýhodňuje.

Spravedlivější by asi bylo hodnocení 70 %, ale z respektu k předloze a kvůli tomu, že jsem si to opravdu hodně užila, přidávám ještě desítku navrch...

4 komentáře:

  1. Ja jsem si Cornucopii predstavovala jako cerstve vyrobeny psi exkrement po konzumaci kila indickyho jidla, natreny zlatou barvou, hladky a tak 10x vetsi :D
    Ve filmu jsem si chvilku myslela, ze to je nejaky obrneny vozidlo XD

    OdpovědětVymazat
  2. ja som si Cornucopiu predstavovala v podstate podobne ako bola, ale hladkú

    OdpovědětVymazat
  3. já si ji představovala zlatou a hladkou, ale zas jsem si nedovedla vizualizovat, jak se na ni leze :D

    OdpovědětVymazat
  4. http://www.howrse.cz/media/equideo/image/produits/big/corne-abondance.png?1106839470 takhle nějak asi :)

    OdpovědětVymazat

Když budete komentovat bez přihlášení, vyplňte prosím aspoň jméno :)