pondělí 15. srpna 2011

Guinnessovo muzeum tukanů

Guinness Storehouse nebyl mezi dublinskými "must see" nikdy můj největší favorit. Bývalý pivovarský sklad, chm, no a? Ale jelikož Guinness je jednou z největších legend Irska (Facebook má pintu Guinnesse dokonce jako ikonku své irské kanceláře), prohlídce jsem se nebránila. A těch třináct euro, vážení... no, je to pálka, ale stálo to za to!


Úchvatnější pivovarskou expozici jsem nikde jinde neviděla (a že to v Plzni i v Popovicích byly opravdu hezké a dobře zpracované prohlídky). Guinness je převyšuje o třídu, a to přesto - nebo možná právě proto - že neprocházíte provozem. V Dublinu už se nějakou dobu nevaří.


Každá správná pivovarská prohlídka zmiňuje ingredience (a jejich kvalitu a čistotu). Našince potěší, že český chmel přijde ke slovu i při výrobě Guinnesse, ale další zpracování expozice je diametrálně odlišné od těch našich. Je sice hezké, když někde nasypou do misky chmelové šištice, ale tady neváhají vztyčit celé rostliny (za sklem) přes dvě patra, do (reálné) několikametrové výšky. Ječmene je plná plocha tvaru a velikosti pískoviště a vodu reprezentuje impozantní vodopád.


Expozice je opravdu masivní, stoupá do výšky sedmi pater okolo skleněného atria ve tvaru pivní sklenice a s přibývající výškou už jednak docházejí síly na prohlížení, jednak je vidět, že už to při nejlepší vůli úplně zaplnit nejde. V těch vyšších patrech jsou třeba počítačové kiosky s testy vědomostí o alkoholu nebo restaurace a občerstvení. V prvních třech se ale určitě nudit nebudete - perfektní je třeba i expozice bednářství, které k pivovarnictví ještě před pár desítkami let neodmyslitelně patřilo.


Nejen z profesionální deformace, ale především zásluhou čisté krásy a elegance mě zasáhl oddíl reklamy. Jeden neví, jestli dřív obdivovat vývoj lahví, sklenic a jiných nádob na pivo, nápaditost ("battle of Hastings X bottle of Guinness", hodinky, které mají po obvodu místo číslic "G U I N N E S S T I M E") nebo roztomilost reklamních zvířátek (lachtan balancující sklenici piva na čumáku, želva na krunýři, pštros, který ji má evidentně v krku, nebo nejprofláklejší tukani s Guinnessem na zobáku).


Pintu v ceně vstupenky jsme si po vystoupání do Gravity baru, odkud je díky výšce unikátní výhled na celý Dublin, víc než zasloužili. A byla výborná.


5 komentářů:

  1. Proč tukan? Původně to byl pelikán, kterému se do zobáku vešla zásoba Guinnesse na týden :) Ohledně dalšího vývoje ocituji stránky GS:


    The toucan (which actually started out as a pelican) was the first of the ‘Guinness Menagerie’ to appear in poster form. The theme of the ad was "Guinness -a- day", and it showed a pelican with seven pints of GUINNESS® balanced on its beak. It carried the rhyme: “A Wonderful bird is the Pelican, Its bill can hold more than its belly can, It can hold in its beak, Enough for a Week, I simply don't know how the hell he can”
    This became altered by Dorothy L. Sayers who changed the bird (to a toucan) and the number of glasses of beer (to two) so that the actual ad. which appeared was as follows: “If he can say as you can, Guinness is Good for You, How grand to be a Toucan, Just think what Toucan do”

    OdpovědětVymazat
  2. Ach jo, mám z toho chuť na pivo :D
    A jinak ti to Irsko ukrutně svědčí, na všech fotkách vypadáš tak totálně spokojená... ;)

    OdpovědětVymazat
  3. Quanti, v tý růžový vypadáš tak krásně!!!

    OdpovědětVymazat
  4. děkuju děkuju! budu se červenat :))

    OdpovědětVymazat

Když budete komentovat bez přihlášení, vyplňte prosím aspoň jméno :)