pondělí 10. října 2011

Halloween insanity

Náš Spar včera vyzdobili na Halloween. Po obchodě visí čarodějnice, duchové a zombíci, laškovně pomrkávajíce oranžovými očky. Nejdřív jsem se vyděsila, že byl o víkendu nějaký speciální svátek. Pak jsem se naštvala, že co blbnou tak dlouho dopředu. A nakonec mi došlo, že Halloween je přesně za tři týdny a na rozdíl od tohohle velmi příčetného předstihu měl supermarket v Mountain View čarodějnicově-oranžovo-dýňovou výzdobu od doby, co jsme přijeli, tj. ani ne poloviny září.

V USA jsou Halloweenem posedlí skoro stejně jako Vánocemi, občas jsem skoro měla pocit, že víc. Existovaly tam speciální halloweenské půjčovny kostýmů (jestli mají nějaké využití po zbytek roku, jsem nepátrala), regály přetékaly množstvím halloweenských vydání kuchařských + DIY časopisů a půjčování nebo prodeje převleků pro děti i dospělé se týkalo dokonce několik televizních reklam. (Jedněm "strašidelným" receptům jsem, přiznám se, neodolala i přesto, že je pro mě polovina surovin nedostupná - zásadní pro mě byla obrovská vizuální nápaditost.)

Kromě Dušiček byli Američani nadšení i do Oktoberfestu. Tahle událost nejenže proslulostí bohatě překročila hranice Německa, potažmo Evropy, ale vysloužila si i americké napodobeniny, konkrétně v Chicagu. (A jak zrovna zjišťuju, i v Dublinu, kde ovšem "Oktoberfest" skončil... včera! Wow.)

Když už jsme u těch svátků, náhodou (Twitter Trending Topics) jsem zjistila, že je dnes kanadský Díkůvzdání (věděla jsem, že je v říjnu, ale ne že tak brzo) a zároveň Columbus Day, tedy svátek v USA. Což mě znejistělo, protože jedno z asi pěti dat, která mi utkvěla ze školní docházky v hlavě, byl 12. říjen 1492. Vteřinka na Wikipedii mi prozradila, že oba svátky se slaví druhé pondělí v říjnu; na stejném principu jsou mimochodem všechny irské svátky, snad s výjimkou Vánoc. Volno je první srpnové pondělí, poslední říjnové pondělí atd.

Jakože, ne že by bylo špatné přijít o pondělí, ale logicky to nedává smysl - cokoli zásadního by se mělo slavit v pátek, aby se z toho člověk stihl přes víkend vzpamatovat! :)

2 komentáře:

  1. Posedlost Halloweenem jsem nikdy nechápala, ale asi to maj prostě vrytý hluboko pod kůží...
    Ale teda navnadilas mě na vizuální nápaditost, nasharuj někde aspoň kousek, prosím! ;)

    OdpovědětVymazat
  2. no, ten piatok by bol fakt logickejší...

    OdpovědětVymazat

Když budete komentovat bez přihlášení, vyplňte prosím aspoň jméno :)