úterý 20. září 2011

Akvárium v Monterey Bay

K návštěvě obřího akvária nás nalákal Petr, kamarád ze Sunu, takže jsme zvolili jako první víkendový cíl právě Monterey. Nevěděla jsem o tom městečku, já ostuda, nic, takže mě překvapilo pár objevů, na které přijde čas ale až ve druhém díle blogu ;)


Akvárium má dvě patra a nespočet jednotlivých expozic. Ono tedy asi spočet, ale mně se to počítat nechce; je jich prostě dost a dost i za třicet dolarů vstupného. To je vydřidušství, ale zas se tam může fotit. Ne, že by drtivá většina fotek pořízených bez blesku byla použitelná. Pár světlých výjimek jsme ale vybrali.



V akváriu asi očekáváte především ryby. Těch tam byla spousta. Obrovské, mrňavé, barevné i takové, které nerozeznáte od kamene. Ryby jsou ve dvoupatrovém "řasovém" akváriu, v expozici "open sea" a v množství dalších separátních miniakvárek. Ano, najdete tam třeba i miniaturní korálový útes. A ano, je to jedna z nejkrásnějších věcí, které se tam dají vidět.


I když i mezi nimi je strašně těžké hledat favority. Mají to být huňaté vydry, které rotují dokola ve vodě jako prase na rožni? Roztomilí tučňáci? Papuchalkové, které můžete sledovat prohánět se pod vodou jako neúnavná torpéda? (Puffin bude mít speciální minifotopost ;).) Nebo snad impozantní a přitom mrštné mořské želvy?


Všechna tahle zvířata jsou úžasná, ale těžiště akvária leží někde jinde. Famózní je oddělení mořských koníků a mořských draků, což jsou stvoření, které vypadají, jako byste mořského koníka oblepili desítkami výhonků řas a nechali plavat. Někteří koníci jsou mrňaví a nezakroucení, jiní skoro průsvitní.


Ještě mnohem úžasnější jsou ale medúzy. Ty průhledné mihotavé čepice, které na volném moři nechcete potkat ani za nic, tvoří v akváriích nádherné obrazce (a pózují na jedněch z mála použitelných fotografií). V každém akváriu je jiný druh (jiné velikosti a barvy), některé jsou oranžové, jiné bílé a dostala mě medúza s názvem "sea gooseberry" (mořský angrešt). Když si ji vygooglíte, fakt tak vypadá :).


Celé akvárium je hodně zaměřené na pomoc mořským tvorům, rozumná pravidla rybolovu atakdále. Málem mě rozbrečel popis, jak by se měly do rybích sítí přidávat "trapdoors" pro želvy, aby z nich mohly vyplavat. Dojemná byla taky pláž s vodními ptáky, u které bylo napsáno, že tam chovají jen zraněné ptáky nebo opuštěná mláďata a kde to jde, vrací je zpátky do přírody.


No a naposledy mě dostal Lvíček, když mi v suvenýrech koupil malou plyšovou vydřičku. Drží v tlapkách hvězdici a je úplně k sežrání :)))


Největší zážitek z celé expozice jsou ale určitě touch zones. Otevřená, mělká, přísně hlídaná akvária, kde si můžete pohladit hvězdici nebo nechat položit do ruky kraba. Málem jsem dostala infarkt, než jsem se odhodlala poprvé si sáhnout na hvězdici, a asi čtyřikrát jsem s rukou ucukla, než jsem se dostala až k ní. Nakonec jsem si jich osahala několik (některé jsou tvrdé, jiné "plyšové", je to fakt zajímavý!), sáhla i na mořskou okurku (ta je strašně hnusná, měkká a poddajná) a - což byl životní zážitek pro Lvíčka - pohladili jsme si i rejnoka. Je kluzký a slizký, ale ta první hvězdice mi dala zabrat víc. A když vám poustevníček sleze z dlaně, je to docela příjemný. Neštípne :)

2 komentáře:

  1. Malýho rejnočka jsem si hladila v nizozemí a od tý doby říkám, kdyý akvárko, tak s rejnočkama :))

    OdpovědětVymazat
  2. Touch zones zní perfektně! To je pak úplně jinej zážitek, koukám... :)

    OdpovědětVymazat

Když budete komentovat bez přihlášení, vyplňte prosím aspoň jméno :)