pondělí 19. září 2011

Computer History Museum

V pátek jsem poprvé zvedla kotvy a vyrazila na nějaký zásadnější výlet z hotelu - do muzea počítačové historie. Taky kam jinam, když jsem v Silicon Valley! A musím uznat, že Amíci muzea umí. Expozice jsou vizuálně perfektní, doprovázené videodokumentací, audionahrávkami i prohlídkami se živými průvodci, přizpůsobené minimálním vstupním znalostem :) a logicky uspořádané, pojímající snad každý aspekt počítačové, potažmo technologické historie.


V malém atriu vzadu je menší expozice vývoje počítačových šachů (je tam i Deep Blue!) a na čestném místě Babbagův diferenční počítací stroj, který vytvořili z původních Babbagových plánů pracovníci anglického muzea za sedmnáct let. Bohužel se v něm zrovna něco polámalo, takže jsem viděla v chodu jen část s tiskárnou, ale stejně to je obdivuhodný kousek technologie.


Zásadní část výstavy, nazvaná R|EVOLUTION, pak jako kdyby vypadla z mojí staré knížky o historii počítačů - od počítadel a logaritmických pravítek přes mechanické počítací stroje (ano, i Pascalina!), hrací skříňky, tkací stroje a sčítání lidu spojené jednotným elementem - děrnými štítky, dešifrování nacistických zpráv pomocí přístroje Colossus (ten pro mě byl třeba novinkou), poválečné počítačové praotce ENIAC, UNIVAC a SAGE... přenosné počítače, osobní počítače, mobilní techniku, networking, programování, výrobu mikroprocesorů, počítačové hry a další expozice, abych to zkrátila. Svůj koutek má i robotika, a potěšilo mě, že Karel Čapek je zmíněn nejen faktograficky správně, ale dokonce i s diakritikou.


Na stařičké počítače se samozřejmě sahat nesmí, ale částečně je výstava i interaktivní (lze si pohrát s abakem, Napierovými kostkami, přepínači boolovské logiky atd.), prostě... byla jsem spokojená. Co, spokojená - unešená :). Po nevímkolika hodinách v expozici jsem si přes ulici ve Starbucks dala capuccino s javorovou buchtičkou a ke štěstí mi nechybělo fakt už nic.



Jedno musím Americe přiznat - málokteré muzeum je u nás tak profesionálně a úžasně zpracované. Na druhou stranu, kdyby některé české muzeum dostalo tolik milionů od nadace Billa a Melindy Gatesových a dalších dárců... to by se to asi taky jinak vystavovalo.

Žádné komentáře:

Okomentovat

Když budete komentovat bez přihlášení, vyplňte prosím aspoň jméno :)